سینما
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
نويسندگان
دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 21:54 ::  نويسنده : محمد علی

 

 

 

 

محمدعلی فردین (۱۶ فروردین ۱۳۰۹ در تهران متولد شد و ۱۸ فروردین۱۳۷۹ در تهران درگذشت) بازیگرسینما و کشتی‌گیر ایرانی بود.

وی سینمای حرفه‌ای را با بازی کوتاهی در فیلم «دو قلوها» به کارگردانی شاپور یاسمی درنقش برادر دوقلوی ناصر ملک‌مطیعی درچند پلان آغاز کرد. از دیگر فعالیت‌های وی می‌توان به ورزش کشتی اشاره کرد. فردین همچون بسیاری دیگر از هنرمندان پس از انقلاب اسلامی از ادامه فعالیت بازماند و تقریبا خانه نشین شد. او در قهرمانی کشتی جهان ۱۹۵۴ مدال نقره گرفت.

 

فردین
۴۲۰ × ۵۹۹ پیکسل
زمینه فعالیت بازیگر سینما
ملیت ایرانی
تولد ۱۳۰۹
تهران
مرگ ۱۳۷۹
تهران
مدفن قطعه هنرمندان بهشت زهرا
سال‌های فعالیت ۱۳۳۸ - ۱۳۵۷

 

فعالیت‌ها

  • قهرمان وزن پنجم (۷۳ کیلو گرم) تیم ملی کشتی آزاد - قد: ۱۸۹ - وزن: ۷۸ کیلوگرم
  • برنده مدال نقره وزن پنجم مسابقات کشتی آزاد جهانی توکیو در سال ۱۳۳۳
  • همکاری با دکتر مصطفی اسکویی در هنر کده سینما و تئاتر آناهیتا ۱۳۳۷
  • صاحب استودیو فرودین فیلم

زندگی نامه

محمد علی فردین فرزند گل علی فردین در ۱۶ فروردین۱۳۰۹در یک خانواده متوسط و البته اهل هنر به دنیا آمد. فردین اولین فعالیت سینماییش را با فیلم در فیلم دو قلوها به نقش بدل کار ناصر ملک مطیعی با صورت باند پیچی شده ظاهر و وارد سینما شد. و بعد در فیلم چشمه آب حیات همراه با ایرج قادری که اولین فعالبت سینمایی هر دو محسوب می‌شود ظاهر شد.

فردین با فیلم آقای قرن بیستم به شهرت رسید و با فیلمگنج قارون شهرت خود را صد چندان کرد. فیلم گنج قارون دست اندرکاران آن فکر می‌کردند که شانسی برای اکران ندارد به همین دلیل سیامک یاسمی کارگردان فیلم گنج قارون تمامی بلیط‌های هفته اول را خرید ولی نتیجه برعکس شد چون آغاز یک تحول در سینما بود. فردین در باره نقش‌هایی که در فیلم‌ها به سبک گنج قارون بازی می‌کرد احساس ناراحتی و یکنواختی می‌کرد و چون دلش می‌خواست در نقشی به غیر از علی بی غم ... ظاهر شود اقدام به ساخت فیلم جهنم+من کرد که تمامی آن در کویر ساخته می‌شد. فردین در این باره گفته‌است که به حدی نقش‌ها برایم تکراری شده بود که در فیلمی به نام جهنم+من که در آن نه از کافه، نه آواز خبری بود و ما فقط می‌توانستیم یک ساعت و نیم فیلمبرداری کنیم چون در ساعات دیگر امکان فیلمبرداری به علت گرما وجود نداشت.

بعضی از منتقدین فردین را به غرور محکوم کرده‌اند و دلیلشان این است که به عنوان مثال ناصر ملک مطیعی نقش‌های کوچک هم بازی می‌کرد ولی فردین فقط نقش اول را بازی می‌کرد. فردین شخصیتی در سینما بود که امکان آن وجود نداشت که در نقش‌های کوتاه بازی کند.

مرحوم فردین در سال۷۷-۷۸ مصاحبه‌ای با رضا کیانیان انجام داد که البته بعد از فوت آن مرحوم منتشر شد. نام کتاب ناصر و فردین است. همچنین در این کتاب با ناصر ملک مطیعی نیز مصاحبه شده‌است. تیتر روزنامه‌ها پس از فوت فردین از زبان بازیگران سینمای ایران: جمشید مشایخی:دیگر کسی به محبوبیت او نمی‌رسد. مجید مظفری:نمی توانیم نام فردین را از سینما ایران جدا کنیم. عزت الله انتظامی:فردین محبوب تر از همیشه. ایرج راد:فردین یک پدیده بود. او مرد عشق بود و وفادار زندگی آری برین مرد خدا می‌توان گریست.[۱]

جایزه

بهترین بازیگر مرد برای فیلم سلطان قلبها در جشنواره فیلم سپاس ۱۳۴۸تهران - ایران

فیلم شناسی

فردین (سمت راست) به همراه گوگوش
 

کارگردان

  1. بر فراز آسمانها (۱۳۵۷)
  2. قرار بزرگ (۱۳۵۴)
  3. قصه شب (۱۳۵۲)
  4. جهنم + من (۱۳۵۱)
  5. قصر زرین (۱۳۴۸)
  6. سلطان قلبها (۱۳۴۷)
  7. حاتم طائی (۱۳۴۵)
  8. گدایان تهران (۱۳۴۵)
  9. خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)
  10. عشق و انتقام (۱۳۴۴)
  11. گرگهای گرسنه (۱۳۴۱)

نویسنده

  1. قصه شب (۱۳۵۲)
  2. سلطان قلبها (۱۳۴۷)
  3. حاتم طائی (۱۳۴۵)
  4. خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)
  5. عشق و انتقام (۱۳۴۴)

مشاور فیلمنامه

  1. قرار بزرگ (۱۳۵۴)

بازیگر

  1. برزخی‌ها (۱۳۶۱) (در نقش علی فرح تاج شیراز هوابرد)
  2. بر فراز آسمانها (۱۳۵۷)
  3. غزل (۱۳۵۵)
  4. تعصب (۱۳۵۴)
  5. قرار بزرگ (۱۳۵۴)
  6. جوانمرد (۱۳۵۳)
  7. سلام بر عشق (۱۳۵۳)
  8. شکست ناپذیر (۱۳۵۳)
  9. مواظب کلات باش (۱۳۵۳)
  10. ناجورها (۱۳۵۳)
  11. جبار سرجوخه فراری (۱۳۵۲)
  12. قصه شب (۱۳۵۲)
  13. جهنم + من (۱۳۵۱)
  14. ایوب (۱۳۵۰)
  15. بابا شمل (۱۳۵۰)
  16. راز درخت سنجد (۱۳۵۰)
  17. مرد هزار لبخند (۱۳۵۰)
  18. مردان خشن (۱۳۵۰)
  19. میعادگاه خشم (۱۳۵۰)
  20. همای سعادت (۱۳۵۰)
  21. یک خوشگل و هزار مشکل (۱۳۵۰)
  22. سکه شانس (۱۳۴۹)
  23. کوچه مردها (۱۳۴۹)
  24. مردی از جنوب شهر (۱۳۴۹)
  25. یاقوت سه چشم (۱۳۴۹)
  26. بهشت دور نیست (۱۳۴۸)
  27. دنیای پر امید (۱۳۴۸)
  28. قصر زرین (۱۳۴۸)
  29. نعره طوفان (۱۳۴۸)
  30. خشم کولی (۱۳۴۷)
  31. سلطان قلبها (۱۳۴۷)
  32. طوفان بر فراز پاترا (۱۳۴۷)
  33. مردانه بکش (۱۳۴۷)
  34. چرخ فلک (۱۳۴۶)
  35. شکوه جوانمردی (۱۳۴۶)
  36. طوفان نوح (۱۳۴۶)
  37. امیرارسلان نامدار (۱۳۴۵)
  38. جهان پهلوان (۱۳۴۵)
  39. حاتم طائی (۱۳۴۵)
  40. گدایان تهران (۱۳۴۵)
  41. مردی از تهران (۱۳۴۵)
  42. ببر کوهستان (۱۳۴۴)
  43. خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)
  44. عشق و انتقام (۱۳۴۴)
  45. قهرمان قهرمانان (۱۳۴۴)
  46. گنج قارون (۱۳۴۴)
  47. مو طلایی شهر ما (۱۳۴۴)
  48. آقای قرن بیستم (۱۳۴۳)
  49. انسان‌ها (۱۳۴۳)
  50. ترانه‌های روستائی (۱۳۴۳)
  51. جهنم زیر پای من (۱۳۴۳)
  52. دهکده طلایی (۱۳۴۳)
  53. مسیر رودخانه (۱۳۴۳)
  54. زن‌ها فرشته‌اند (۱۳۴۲)
  55. ساحل انتظار (۱۳۴۲)
  56. زمین تلخ (۱۳۴۱)
  57. طلای سفید (۱۳۴۱)
  58. گرگهای گرسنه (۱۳۴۱)
  59. بیوه‌های خندان (۱۳۴۰)
  60. دختری فریاد می‌کشد (۱۳۴۰)
  61. فریاد نیمه شب (۱۳۴۰)
  62. فردا روشن است (۱۳۳۹)
  63. چشمه آب حیات (۱۳۳۸)
  64. دوقلوها (۱۳۳۸)
  65. شوالیه تاریکی (۱۳۴۰)

تهیه کننده

  1. بر فراز آسمانها (۱۳۵۷)
  2. قرار بزرگ (۱۳۵۴)
  3. قصه شب (۱۳۵۲)
  4. جهنم + من (۱۳۵۱)
  5. سکه شانس (۱۳۴۹)
  6. خوشگل خوشگلا (۱۳۴۴)
  7. گرگهای گرسنه (۱۳۴۱)

تدوین

  1. قرار بزرگ (۱۳۵۴)

جستارهای وابسته

 

 

 

 

 

 

 

 

دو شنبه 22 اسفند 1390برچسب:, :: 21:42 ::  نويسنده : محمد علی

 

 

 

جلال پیشوائیان

 
جلال
نام اصلی جلال پیشوائیان
زمینه فعالیت سینما و تلویزیون
ملیت ایرانی
تولد ۱۳۰۹
تهران
پیشه بازیگر, ورزشکار و راننده
سال‌های فعالیت سینما تا کنون-۱۳۴۰
تلویزیون تاکنون-
۱۳۵۴
مدرک تحصیلی دبیرستان
 
 

جلال پیشوائیان (۱۳۰۹-) بازیگر سینمای ایران است.

او در سال ۱۳۰۹ در تهران متولد شد. پیش از ورود به عرصه سینما در زمینه ورزش‌های بوکس و جودو فعالیت داشته و همچنین مدیر باشگاه ورزشی و رانندهتریلی بوده‌است. بازی در سینما را از سال ۱۳۴۱ با ایفای نقش کوتاهی در فیلم «گرگهای گرسنه» کاری از «محمدعلی فردین» آغاز کرد.


سال نام فیلم
۱۳۸۷ اخراجیها 2
۱۳۸۲ سوگ سایه‌ها
۱۳۷۸ دوستان
۱۳۷۷ چشم عقاب
عشق کافی نیست
۱۳۷۶ زخمی
شاهرگ
فرار بزرگ
۱۳۷۵ روی خط مرگ
۱۳۷۴ ضیافت
هفت گذرگاه
۱۳۷۳ تجارت
۱۳۶۴ تیغ و ابریشم
۱۳۶۲ شیلات
۱۳۶۱ سفیر
۱۳۶۰ خط قرمز
۱۳۵۷ تا آخرین نفس
زخم خنجر رفیق
عبور از مرز شب
مریم و مانی
۱۳۵۶ حرمت رفیق
خان نایب
زن
صبح خاکستر
قول مرد
کلام حق
۱۳۵۵ تنها حامی
تنهایی
چلچراغ
راز
علف‌های هرز
ماه عسل
مادر جونم عاشق شده
۱۳۵۴ آلوده
اسلحه
انگشت نما
چشم انتظار
ذبیح
شب غریبان
صمد خوشبخت می‌شود
کندو
۱۳۵۳ تهمت
حسین آژدان
شکست ناپذیر
کنیز
مرد شب
یاران
۱۳۵۲ تعقیب تا جهنم
خاک
سالومه
گرگ بیزار
مکافات
نامحرم
۱۳۵۱ اعجوبه‌ها
بلوچ
دشنه
ستارخان
صادق کرده
۱۳۵۰ خداحافظ رفیق
رشید
فاتحین صحرا
۱۳۴۹ رضا موتوری
طوقی
۱۳۴۸ شکوه قهرمان
قیصر
۱۳۴۷ بیگانه بیا
۱۳۴۶ میلیونرهای گرسنه
۱۳۴۵ بی عشق هرگز
خداحافظ تهران
هاشم خان
۱۳۴۴ زشت و زیبا
سرسام
۱۳۴۳ ببر رینگ
ضربت
کمینگاه شیطان
۱۳۴۲ قربانی هوس
۱۳۴۱ دلهره
گرگهای گرسنه
۱۳۴۰ دختری فریاد می‌کشد


 

مجموعه تلویزیونی

 

 

 

 

 

چهار شنبه 17 اسفند 1390برچسب:, :: 20:8 ::  نويسنده : محمد علی

 

زری خوشکام
Ali Hatami with Zari Khoshkam (wife).jpg
علی حاتمی و زری خوشكام بر جلد
اطلاعات هفتگی
زمینه فعالیت سینما و تلویزیون
ملیت ایرانی
تولد ۱۳۲۶ خورشیدی
تهران
محل زندگی تهران
نام(های)
دیگر
زهرا حاتمی
همسر(ها) علی حاتمی
(
آبان۱۳۵۰ - ۱۵ آذر۱۳۷۵)
فرزندان لیلا حاتمی

  

 
     

زری خوشکام یا زهرا حاتمی

 

 

 

سالهای نخست زندگی

زری خوشکام در سال ۱۳۲۶ در شهر تهران متولد شد. تحصیلات خود را تا سطح دیپلم در همین شهر ادامه داد. اشتیاق و علاقهٔ او نسبت به کارهای هنری نخست پای او را به هنررقص (هنر ششم از هنرهای هفتگانه جهان) باز کرد و در این راستا وی یک دوره آموزشی رقص باله را در سازمان ملی باله ایران گذرانید و پس از آن در سال ۱۳۵۰ و در حالیکه تنها ۲۴ سال داشت، جذب سینما گردید. شروع فعالیت سینمایی وی با فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» (به کارگردانی و فیلمبرداری احمد شیرازی) و تهیه کنندگی محمدعلی جعفری در فرودین فیلم بود. در این فیلم که در سال ۱۳۵۰ ساخته و اکران شد، زری نقش دختری به نام فرانک را ایفا می‌کرد که پس از جدایی از پسر محبوبش، بیژن، توسط یک رانندهٔ کامیون به نام «حسین گابی» به زندگی باز گردانده می‌شد.نقش مردهای مقابل او را در این فیلم ناصر ملک مطیعی و همایون بهادران ایفا می‌کردند. شرکت وی در این فیلم و درخشش او که با صحنه‌های خاص موجود در این فیلم هم بی ارتباط نبود، توجه بسیاری از سینماگران ایرانی را به سمت او جلب نمود. در واقع استعداد قابل توجه او در بازیگری (که سبب شد بعدها منتقدینی چون علیرضا نوری زاده او را از با استعدادترین بازیگران زن سینمای ایران بخوانند)، در کنار زیبایی خیره کننده و همینطور بی پرواییش در پذیرش نقش‌های برهنگی و سکسی با توجه به شرایط آن روز سینمای ایران، انبوه پیشنهادها را برای بازی در فیلمهای فارسی را به جانب او روان کرد و بدین ترتیب او در همان نخستین سالهای فعالیتش در سینمای ایران علاوه بر شرکت در تعداد زیادی فیلم، موفق شد که بازی در برابر اغلب ستارگان مرد و جوان اول‌های فیلمفارسی را تجربه کند. بدین ترتیب جدای از اولین تجربه اش در بازی در مقابل ناصر ملک مطیعی، بازی در کنار محمدعلی فردین و ایرج رستمی در فیلم مرد هزارلبخند(ساخته سیامک یاسمی ،۱۳۵۰)، بازی در برابر بهروز وثوقی و بهمن مفید در فیلم رشید (ساخته پرویز نوری ، ۱۳۵۰)، بازی در برابر سعید راد و محمدعلی جعفری در فیلم الکلی (ساخته محمدعلی جعفری ، ۱۳۵۰)، بازی در برابر ایرج قادری در فیلم توبه (ساخته اسمعیل پورسعید ، ۱۳۵۱) و بازی در کنار پرویز صیاد در فیلم خواستگار(ساخته علی حاتمی ، ۱۳۵۱)، نمونه‌هایی از فعالیتهای او به عنوان بازیگر دربرابر هنرپیشه‌های درجه یک سینمای ایران در آن روزگاراست. وی در این سالها همچنین در فیلمهای هنری و قابل توجهی نظیر آدمک (ساخته خسرو هریتاش ، ۱۳۵۰) و تپلی (ساخته رضا میرلوحی، ۱۳۵۱ که بر اساس رمان موش‌ها و آدم‌ها، نوشته جان اشتاینبک ساخته شد) نیز ظاهر گردید.

 

ازدواج با علی حاتمی

در آبان ماه ۱۳۵۰ خبری عجیب محافل سینمایی ایران را تکان داد و آن خبر، خبر ِ ازدواج علی حاتمی (عباسعلی حاتمی) جوان‌ترین و کم سن و سال‌ترین کارگردان و سناریست سینمای فارسی که در آن روزها با ساختن اولین فیلمهای ریتمیک و موزیکال سینمای ایران، یعنی حسن کچل و باباشمل راهی تازه در سینمای ایران گشوده بود، با «زری خوشکام» ستاره یی که خیلی زود در سینما درخشید ودر فیلمهای متعددی شرکت جست، بود. خبری که نخست به صورت شایعه مطرح گردید اما صحت آن خیلی زود آشکار گردید. پس از این ازدواج برای مدتی حدود سه ماه رسانه‌ها خبر موثقی از زری خوشکام و علی حاتمی نداشتند تا اینکه سه ماه بعد و در بهمن ماه ۱۳۵۰ علی حاتمی طی مصاحبه‌ای با اطلاعات هفتگی (شماره ۱۵۷۲) خبر ازدواج خویش با زری خوشکام را تأیید نمود. حاتمی در این گفتگوی تلفنی به خبرنگار اطلاعات هفتگی گفت :

«سکوت سه ماهه من بخاطر ازدواج با زری است که از این پس در کارهایم شریک خواهد بود .بزودی کارم را شروع می‌کنم و کارهای جدیدم از این پس از فرم فانتزی بیرون خواهد بود .و سناریوهائی را که نوشته‌ام بر روال تازه می‌باشد که باز در سینمای فارسی کار تازه‌ای خواهد بود...»

وی همچنین تلویحاً از تغییر رویهٔ زری خوشکام و دوری او از نقشهایی شبیه نقشهای گذشته اش خبر داد و گفت : «...در فیلم‌های جدیدم «زری» نقش ستاره زن را به عهده خواهد داشت و کاراکتر او از این پس با گذشته اش فرق می‌کند .تهیه فیلم جدیدم که «خواستگار» نام دارد، از چند روز پیش شروع کرده‌ام .نیمی از سرمایه این فیلم به عهده من است و زری هم نقش اول آنرا به عهده دارد ...»

گرچه ازدواج کارگردانهای سینمای ایران با زنان هنرپیشه از جمله ستاره‌های سکسی سینما بی سابقه نبود، اما ازدواج علی حاتمی با زری خوشکام با توجه به ماهیت کارهای قبلی این دو به شایعات متعددی دامن زده بود که حاتمی سعی کرد تا در این مصاحبه به رفع این شایعات و روشن ساختن موضوعات مربوط به ازدواج خود با زری خوشکام بپردازد.

حاتمی از جمله در مورد این شایعه که گفته می‌شد یکی از تهیه کنندگان سینما از او خواسته‌است تا به اتفاق همسرش در فیلمی شرکت جوید و ایفای نقش کند، گفت :

«....بنظر من یک کارگردان نمی‌تواند هنرپیشه خوبی هم باشد، چنانکه یک هنرپیشه هم کارگردان خوبی نخواهد بود، یعنی هم بازی کند و هم کار گردانی . البته چنانچه روزی سناریوئی که خودم نوشتم و مورد پسندم بود، به شرطی که کارگردانی آن را دیگری انجام دهد به اتفاق زری در آن فیلم بازی خواهم کرد .»

از جمله دیگر شایعات در اطراف ازدواج زری خوشکام با علی حاتمی این بود که یکی از عکاسان مجله «پلی بوی» تعدادی عکس برهنه از زری خوشکام گرفته و حتی شایع بود این عکس‌ها درآن مجله چاپ شده و وقتی به تهران رسیده زری خوشکام و شوهرش همه نسخه‌های مجله را یکجا خریداری کرده‌اند تا در دست کسی نیفتد.[۱] اما حاتمی در مصاحبه خویش دراین باره گفت : «این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد، هرگز همسر من قبل از ازدواج چنین عکس‌هایی نگرفته‌است .بعضی‌ها که از ازدواج من و او ناراحت هستند چنین شایعاتی را سر زبانها انداخته‌اند...».

با اینکه علی حاتمی در این مصاحبه اعلام کرده بود که :«پس از این زری فقط در فیلم‌های خودم شرکت خواهد کرد»، اما زری خوشکام در طول سال بعد از این مصاحبه علاوه بر شرکت در فیلم خواستگار ساختهٔ همسرش در برخی فیلمهای کارگردانهای دیگری نیز ظاهر شد.

با این وجود زری خوشکام پس از تولد نخستین و تنها فرزندشان لیلا در مهرماه ۵۱ عملاً از سینما کنار کشید و تا قبل از انقلاب تنها در یک نقش یعنی نقش خانم عزت الدوله در سریال سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) به کارگردانی شوهرش ظاهر شد.

 

سالهای بعد از انقلاب

پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) و با توجه به شرایط جدید کشور گرچه زری خوشکام سالها بود که با کنار کشیدن از سینما به زنی عادی و همسری وفادار برای علی حاتمی تبدیل شده بود، اما با توجه به شرایط جدید کشور به ناچار هویت تازه‌ای را برای خود برگزید و بدین ترتیب با توجه به نام خانوادگی همسرش نامش را به زهرا حاتمی تغییر داد. در همین ارتباط بصیر نصیبی طی مقاله‌ای پیرامون تأثیرات انقلاب اسلامی بر زندگی هنرپیشگان زن قبل از انقلاب که در تاریخ ۲۰ نوامبر۲۰۰۶ در زاربروکنآلمان و در حاشیهٔ گفتگوی شهره آغداشلو با بی بی سی تحریر کرده بود، نوشت «...انقلاب باعث شد که زنان هنرپیشه اگر شوهر داشتند زیر نام همسرشان مخفی شوند و مثلا زری خوشکام بازیگر بی پروای سینمای حرفه‌ای ایران، به خانم زهرا حاتمی ی خانه دار مبدل شود، تا کمیته‌ها دست از سرش برداشتند!...» هرچند این دیدگاه مورد قبول برخی دیگر نبود و عده‌ای معتقد بودند که دگردیسی و تغییر هویت زری خوشکام صرفنظر از شرایط سیاسی - اجتماعی موجود و با میل و اشتیاق قلبی خود او صورت گرفته‌است.

به هر حال زری خوشکام در سالهای بعد از انقلاب با عنوان زهرا حاتمی به زندگی خود ادامه داد و بازی در برخی قسمتهای سریال هزاردستان از معدود بازی‌های او در سالهای بعد از انقلاب بود. در این سریال وی نقش عروس نورچشمی خان مظفر را ایفا می‌نمود که خان مظفر برای پیدا کردن قطعه‌ای از جواهرات گمشدهٔ او، زمین و زمان را به هم می‌دوزد. بعدها و در سال ۱۳۶۶ واروژ کریم مسیحی با مونتاژ مجدد قسمتهایی از سریال هزاردستان فیلمی به نام تهران روزگار نو پدید آورد که بازی زهرا حاتمی را هم در برمی گرفت.

البته قرار بر این بود که زری خوشکام (زهرا حاتمی) باز هم در ساخته‌های همسرش ظاهر شود، اما علی حاتمی سرانجام پس از ۲۵ سال زندگی مشترک زناشویی با وی در آذر ماه سال ۱۳۷۵ درگذشت. در همین سال تنها دختر او، لیلا حاتمی که پس از ایفای نقشهایی در فیلمهای پدرش برای تحصیلات عالی به لوزانسوئیس رفته بود، به ایران بازگشت و ضمن بازی در فیلم معروف و تحسین شدهٔ لیلا (فیلم) ساختهٔ داریوش مهرجویی، با هنرپیشهٔ مقابل خود در این فیلم، یعنی علی مصفا ازدواج کرد . گفتنی است که علی مصفا، داماد زری خوشکام از طرف پدر فرزند دکتر مظاهر مصفا شاعر و ادیب و استاد دانشگاه به حساب می‌آید و مادر او دکتر امیربانو امیری فیروزکوهی (امیربانو کریمی) نیز دختر شادروان استاد سید عبدالکریم امیری فیروزکوهی از شاعران و ادیبان طراز اول ایرانی است.

در سال ۱۳۷۶ پس از اینکه ساخت فیلم جهان پهلوان تختی به دلیل مرگ علی حاتمی ناتمام ماند، بهروز افخمی با کسب اجازه از زری خوشکام ساخت آنرا بر عهده گرفت و در مدت کوتاهی فیلمی ساخت که خود زری خوشکام نیز در صحنه‌هایی از آن ظاهر شده بود. فیلمی که هیچ کس انتظار آن را نداشت و یک فیلم مستقل با فیلمنامه‌ای کاملا ارژینال با روایتی گزارش گونه و معمایی پیرامون چگونگی مرگ تختی بود. تا بدانجا که عده‌ای از منتقدین این فیلم را یک همشهری کین ایرانی به شمار آوردند و ایفای نقش افتخاری و کوتاه زری خوشکام با عنوان زهرا حاتمی در آن اولین حضور او در یک فیلم سینمائی بعد از انقلاب و در نقش خودش محسوب می‌شد. در این فیلم برخی دیگر از دوستان و نزدیکان و همکاران علی حاتمی همچون محمود کلاری نیز به صورت افتخاری حضور داشتند. علاوه بر همکاری با بهروز افخمی، زری خوشکام در این سالها با کارگردانان دیگری نیز به صورت افتخاری همکاری‌هایی داشت که از آن جمله باید به فیلم سینمایی عشق+۲ ساخته رضا کریمی که در تیتراژ آن از زهرا حاتمی تشکر شده‌است، اشاره کرد.

آخرین تجربهٔ حضور زری خوشکام در سینما که باز هم با عنوان زهرا حاتمی صورت گرفت، بازی در فیلم سینمائی سیمای زنی در دوردست، به کارگردانی دامادش علی مصفا در سال ۱۳۸۲ بود، که به داستان زندگی مرد مهندس پا به سن گذاشته‌ای که از همسر و پسرش جدا شده و تنها زندگی می‌کرد، می‌پرداخت و زری خوشکام در آن نقشی بر عهده داشت.ایفای نقش اول این فیلم بر عهده دختر او، لیلا بود.

به جز این قبیل فعالیتها، در سالهای اخیر چندین بار نام زهرا حاتمی به دلایل دیگر نیز از مطبوعات و رسانه‌ها شنیده شده‌است. از جمله در سال ۱۳۸۶ هنگامیکه محمدمهدی دادگو تهیه کنندهٔ سینما اعلام کرد که قصد دارد با تدوین مجدد بخشهایی از سریال سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی)، دو فیلم سینمائی مستقل با عنوان امیرکبیر و میرزارضای کرمانی از آن پدید بیاورد، زهرا حاتمی به این خبر واکنش نشان داد و مخالفت خود را با چنین اقدامی اعلام نمود. همچنین در همین سال هنگامیکه سینما نیاگارای تهران در آتش سوخت نام زهرا حاتمی به عنوان مالک اصلی این سینما بارها به گوش رسید.

زری خوشکام یا زهرا حاتمی در سال ۱۳۸۷ نیز، در دومین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان، جایزه زنده یاد علی حاتمی را به عنوان بهترین فیلمنامه نویس سی سال سینمای پس از انقلاب ایران دریافت کرد.


وی هم اکنون در تهران زندگی می‌کند و هنوز شیفتهٔ سینماست.

 

سینمایی

۱ - کلبه‌ای آنسوی رودخانه (احمد شیرازی) (۱۳۵۰)

۲ - آدمک (خسرو هریتاش) (۱۳۵۰)

۳- الکلی (محمدعلی جعفری)(۱۳۵۰)

۴- رشید(پرویز نوری) (۱۳۵۰)

۵- مردهزار لبخند (سیامک یاسمی) (۱۳۵۰)

۶- خواستگار (علی حاتمی) (۱۳۵۱)

۷- توبه (اسماعیل پورسعید)(۱۳۵۱)

۸- تپلی (رضا میرلوحی) (۱۳۵۱)

۹- طهران روزگار نو (علی حاتمی) (۱۳۶۶)

۱۰- جهان پهلوان تختی (بهروز افخمی) (۱۳۷۶)

۱۱- سیمای زنی در دور دست (علی مصفا) (۱۳۸۲)


مجموعه‌های تلویزیونی [ویرایش]

۱- سلطان صاحبقران (مجموعه تلویزیونی) (علی حاتمی) (۱۳۵۴)

۲- هزاردستان (علی حاتمی) (۱۳۶۶)

                                                     

 

                                                             

                                                                                   

پيوندها



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 90
بازدید کل : 1661
تعداد مطالب : 14
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->